PŘÍBĚHY NAŠICH KLIENTŮ
Příběh pana Honzy
Pan Honza je dlouholetým klientem Sociální agentury. V mladém věku prodělal cévní mozkovou příhodu a nemá tak plně zachované komunikační schopnosti. Špatně nalézá slova, kterými by vyjádřil, co má na mysli. Již od počátku naší spolupráce se tak soustředíme na to, aby se pan Honza mohl co nejlépe se svým okolím dorozumět.
Používali jsme speciální programy pro vytváření materiálů pro lidi, kteří špatně komunikují. Ty jsme nejprve využili k samotnému dorozumění se s panem Honzou a postupně jsme přecházeli k nácviku čtení a psaní. Čtení je pro pana Honzu skoro nemožné, po dlouhém nácviku ale zvládá přepsat úřední dopis, SMS či leták do notebooku, kde si ho může nechat v několika programech přečíst. Ví tak, co mu ostatní lidé píší. Notebook jsme mu pomohli získat z Nadace Charty 77 – Konto Bariéry. Je to pro něj neocenitelná pomůcka pro kontakt se světem.
Pan Honza zbožňuje výlety, pohyb a čundry. Pomáhali jsme mu zorientovat se v jízdních řádech a mapách, zvládá to tak sám. I když má problémy s komunikací, rád potkává nové lidi a rád si s nimi povídá. Při jeho cestách divočinou se hodí i jeho mobil s GPS a nouzovým tlačítkem. Procvičovali jsme, jak ho používat, aby byl pan Honza co nejvíce samostatný, ale zároveň cítil, že si na svých cestách může přivolat pomoc.
Pan Honza má také rád kulturu, koncerty a veškeré vytržení z každodennosti. Rád se sice doma s dobrou kávou podívá v televizi na zprávy nebo zajímavý pořad, nejraději ale vyráží ven. Po nácviku v naší organizaci si dovede na internetu zjistit, jaká zajímavá akce se kde koná.
I když je podstatou každé naší spolupráce snaha pomoci našim klientům k tomu, aby nás nepotřebovali, pan Honza k nám dochází vcelku pravidelně, aby si své dovednosti oživil a udržel. Často také objevíme něco nového. V poslední době jsme tak trénovali on-line komunikaci, aby se pan Honza mohl spojit s úřady v době, kdy byly často zavřené.
O spolupráci s námi pan Honza říká „klobouk dolů“. Myslí tím, že je spokojený.
Pan Honza u nás využívá službu sociální rehabilitace. Jedná se o jeden příklad z mnoha oblastí, které v rámci této služby našim klientům nabízíme a jaké dovednosti s nimi trénujeme. Pokud se chcete dozvědět více, přejděte do sekce Potřebujete pomoc?
Příběh paní Míši
Paní Míša je maminkou samoživitelkou, která bydlí se svými rodiči, kteří jsou již ve starobním důchodu. Jelikož jí bývalý přítel po narození dítěte opustil, vypomáhali jí rodiče s péčí o syna a ona se nyní na oplátku stará o ně. Klientka se přestěhovala s rodinou ze Slovenska, protože doufali v lepší pracovní uplatnění. Když však rodiče neměli dostatek financí, protože nové zaměstnání ihned nenašli, snažila se je klientka finančně podpořit a některé smlouvy napsala na své jméno. Jelikož se rodina však dostala do tíživé situace, začaly vznikat dluhy. Matka paní Míši se oddlužila, ale paní Míša neměla dostatek financí, aby své dluhy mohla včas řešit. Paní Míša má totiž dlouhodobé zdravotní problémy, které jí jsou bariérou na trhu práce.
Paní Míša službu poradenství poprvé využila, když si potřebovala vyřídit trvalé bydliště na území České republiky. Sociální pracovnice jí proto vysvětlila, kde je potřeba požádat a jaké dokumenty a formuláře musí mít s sebou vyplněné. Na základě informací si klientka formuláře vyplnila doma s maminkou a změnu trvalého bydliště již samostatně vyřídila na příslušném úřadě. Klientka hledala cestu, jak (kromě výdělku z práce) zvýšit své příjmy, aby mohla začít hradit jednotlivé exekuce. Zajímala se proto o sociální dávky, na které by jí mohl vzniknout nárok. Z tohoto důvodu sociální pracovnice klientce představila příspěvky od Úřadu práce a jejich podmínky. Jelikož klientka žije s rodiči v jedné domácnosti, kteří pobírají starobní důchod, a tatínek již také pobírá hmotnou nouzi, vzniknul klientce nárok pouze na příspěvek na dítě. Klientka díky poradenství požádala o příspěvek na dítě a také porozuměla příjmům rodiny.
Jak již bylo zmíněno, klientka má dlouhodobé zdravotní problémy, které jí omezují při výběru práce a v jeho rozsahu. Rozhodla se proto požádat o invalidní důchod. Sociální pracovnice klientce vysvětlila celé řízení a dodávala ji podporu a potřebné informace. Nyní má klientka přiznaný první stupeň invalidity a čeká na rozhodnutí o důchodu.
Jelikož je synovi paní Míši již 13 let, potřebovala klientka více peněz na jeho potřeby (kroužky, školní potřeby, oblečení,…). Otec dítěte zasílal pouze 500 Kč měsíčně a to velmi nepravidelně. Sociální pracovnice jí proto pomohla sepsat žádost o zvýšení výživného a přiložit potřebné přílohy na soud. Okresní soud rozhodl v klientčin prospěch a jejímu synovi bylo zvýšeno výživné. Protože otci syna vzniknul dluh za neplacení výživného a sám se nacházel v oddlužení, sociální pracovnice pomohla klientce, aby pohledávku do oddlužení přihlásila. Bývalý přítel jí poté začal splácet nejenom běžné výživné, ale také dlužné.
Jak bylo již řečeno, paní Míša se několik let trápila s dluhy. I přesto, že pracuje, a své příjmy v rámci svých možností zvýšila, nedařilo se jí v exekučním řízení vše zaplatit. Po získaných informacích od sociální pracovnice se rozhodla využít milostivé léto, které jí pomohlo téměř všechny své dluhy umořit. Sociální pracovnice byla opět pro klientku důležitou podporou při řešení této situace, aby paní Míša věděla, jaká jsou její práva (co může požadovat) a také povinnosti (jaké náležitosti musí splnit). Klientka má v tuto chvíli už pouze jednu exekuci, kterou nyní může ze svých příjmů zcela splatit.
Paní Míša hodnotí naši spolupráci následovně: „Pro mě jste jedničky, moc si vaší pomoci vážím.“
Jestliže se také potřebujete poradit o nějaké oblasti ve Vašem životě, kontaktujte nás.